Modifica el règim de les taxes en l'àmbit de l'Administració de Justícia i el sistema d'assistència jurídica gratuïta.

Aquest dissabte 23 de febrer 2013 el BOE ha publicat el Reial decret llei 3/2013, de 22 de febrer, pel qual es modifica el règim de les taxes en l'àmbit de l'Administració de Justícia i el sistema d'assistència jurídica gratuïta.

Aquesta reforma afecta directament al sistema de paràmetres personals i econòmics que fins ara s’han aplicat a la concessió del dret a l’AJG.

La norma estableix l’entrada en vigor l’endemà de la seva publicació.

Per poder informar correctament al ciutadans en els serveis d’orientació jurídica, tramitació, col•legials, mediació etc i tramitar correctament l’AJG, i també per informar als lletrats que formen part dels serveis del torn d’ofici, assistència al detingut i víctimes en la part que han d’informar als ciutadans que defensen us resumeixo les principals característiques de la reforma que incideixen i modifiquen LA TRAMITACIÓ que veníem fent :

A.- Unitat familiar i còmputs econòmics.

1. El paràmetre econòmic és l’IPREM (532’5€) deixant de banda la regulació basada en el SMI (malgrat que a partir de l’any 2004 s’entenia la referència al indicador IPREM) això comporta l’exclusió de les pagues extres que preveia el SMI. L’IPREM s’entén per 12 mensualitats per fer el còmput anual. S’haurà de demanar informació sobre si el cobrament de les nòmines és per 12 o 14 pagues.
2. El concepte d’unitat familiar és com fins ara, però sempre s’haurà d’obtenir informació sobre el nombre de persones que la composen.
3. Tenint en compte els dos conceptes els límits per concedir l’AJG son no superar:

UNITAT FAMILIAR
IMPREM UN DOS TRES QUATRE CIRCUMSTÀCIES ESPECIALS, ARTS. 5
 IMPREM  X2  X2.5  C3  X5
 MENSUAL NÒMINA X14  912,86 €  1.141,10€  1.369,31€  2.282,19€
 NÒMINA X12  1.065,00€  1.331,28€  1.597,53€  2.662,55€
ANY 12.780,00€ 15.975,33€ 19.170,39€ 31.950,65

B.-Concessió legal de l’AJG a víctimes.

1. Totes les VÍCTIMES DE VIGE amb independència de tenir recursos econòmics o no, per llei, ja tenen la concessió del dret a l’AJG.
2. Als efectes de la concessió del benefici de justícia gratuïta, la condició de víctima de VIGE s'adquirirà per qualsevol dels mitjans següent:

a. es formuli denúncia
b. querella,
c. s'iniciï un procediment penal, per delictes de VIGE

L’AJG es mantindrà mentre duri el procediment penal o quan, després de la seva finalització, s'ha dictat sentència condemnatòria.

El benefici de justícia gratuïta es perdrà en cas de sentència absolutòria o arxiu ferms del procediment penal, sense l'obligació d'abonar el cost de les prestacions que ha gaudit gratuïtament fins a aquest moment.

3. En el mateix cas de concessió legal de l’AJG es troben les VÍCTIMES D’ACCIDENT i per obtenir-la han de complir els 3 requisits següents:

a. S’ha acreditar que com a conseqüència de l’accident tenen seqüeles permanents que els impedeixin totalment la realització de les tasques de la seva ocupació laboral o professional habitual.

b. requereixin l'ajuda d'altres persones per realitzar les activitats més essencials de la vida diària

c. l'objecte del litigi sigui la reclamació d'indemnització pels danys personals i morals soferts

4. En aquests casos, acreditats els requisits esmentats s’haurà d’obrir expedient d’AJG sense fer cap altre més tràmit de petició de dades i tenir per concedit el dret a l’AJG per disposició legal y passar l’expedient a la Comissió d’AJG

C.-Determinació del contingut del dret a la sol•licitud d’AJG.

1. Novetat de la llei és que els sol•licitants del dret a l'assistència jurídica gratuïta hauran d'indicar quines són les prestacions del contingut del dret que preveu l'article 6 de la llei demanen. Els programes informàtics no estan preparats per fer un llistat del contingut del dret ni tampoc ho preveuen els impresos oficials, el que dificultarà la tramitació i l’explicació del contingut del dret de l’AJG. Recomanem, fins que no ho tinguem adaptat, posar per defecte en les sol•licituds que el ciutadà vol la totalitat del contingut del dret, i només en aquells casos que ho digui o manifesti expressament el contrari, fer constar el contingut parcial
2. La sol•licitud del reconeixement del dret a l’AJG es podrà formular només als efectes d’obtenir l'exempció del pagament de les taxes i dipòsits judicials.

D.-Situacions anteriors a l’entrada en vigor del Reial Decret.

Aquelles actuacions o situacions posteriors al dia 22 de novembre 2012 (entrada en vigor llei de taxes) fins el 23 de febrer de 2013 que siguin les previstes (personals o econòmiques) en aquesta reforma i que podrien tenir AJG , podran tramitar l’AJG només als efectes de recuperar (via sol•licitud pel tràmit de devolució d’ingressos indeguts ) la taxa judicial que haguessin pagat, però no la resta del dret.

E.-Efectes suspensius de les sol•licituds d’AJG del procés i de la taxa judicial.

Es manté el mateix sistema de suspensió del procediment que preveu l’actual art. 16 en el cas de sol•licitud de l’AJG en els casos de demandats, i s’inclou també la suspensió de pagar les taxes judicials quan procedeixi. La conseqüència és que la denegació del dret comportarà l’aixecament de la suspensió i l’obligació del pagament de les taxes judicials.

Granollers, a 25 de febrer de 2012

Joan Martínez García