Un jutge de Tarragona porta les taxes judicials al Tribunal Constitucional.

Un jutge de Tarragona porta les taxes judicials al Tribunal Constitucional. A petició de l’advocat, ha plantejat una qüestió d’inconstitucionalitat per considerar que “podrien vulnerar el dret a la tutela judicial efectiva”.

Benvolguts companys,

Us informem que el titular del Jutjat social número 1 de Tarragona, ha plantejat una qüestió de inconstitucionalitat davant el Tribunal Constitucional respecte a la Llei de taxes judicials aprovades pel Ministeri de Justícia, per considerar que “podrien vulnerar el dret a la tutela judicial efectiva”. Efectivament, en una interlocutòria dictada al mes de febrer d’enguany, el magistrat adverteix d’una possible incompatibilitat de la Llei amb l'article de la Constitució que garanteix que "totes les persones tenen dret a obtenir la tutela efectiva dels jutges i els tribunals sense que, en cap cas, pugui produir-se indefensió". El jutge s’ha basat en l’escrit de l’advocat, que li sol·licitava la presentació de la qüestió d’inconstitucionalitat. Des d’aquestes línies aplaudim i donem el nostre total suport a iniciatives com aquestes.

Cal recordar que tots els Col·legis d’Advocats de Catalunya, al mes de desembre de 2012, van posar a disposició de tots els lletrats dos models de formulari per plantejar la qüestió d’inconstitucionalitat de la Llei de taxes per impugnar la polèmica Llei de taxes judicials i lluitar contra l’abús de la seva imposició. Els formularis proposen dues opcions: no pagar la taxa plantejant qüestió d’inconstitucionalitat, o bé pagar-la, interposant una reclamació econòmico-administrativa. La primera opció suposaria la paralització del procediment fins a la resolució del jutge o tribunal, respecte del plantejament de la qüestió d’inconstitucionalitat contra la Llei 10/1012, davant el Tribunal Constitucional. La segona opció permetria que el procediment seguís el seu curs -previ pagament de la taxa- però interposant una reclamació adreçada al Tribunal Econòmic Administratiu de la circumscripció corresponent, plantejant la inconstitucionalitat de la Llei per la via del contenciós administratiu. D’aquesta manera, el procediment principal seguiria el seu curs de manera paral·lela a la reclamació econòmico-administrativa, quina tramitació podria allargar-se entre dos i tres anys però que, en no interferir amb el procediment principal, provocaria els mínims perjudicis al justiciable.

Per altra banda, el Consell de l’Advocacia Catalana també va presentar el passat mes de gener un recurs davant la Sala Contenciosa Administrativa de l’Audiència Nacional contra l’Ordre Ministerial que regula el pagament de les taxes judicials, sol·licitant la seva suspensió per considerar que vulnera el dret a la tutela judicial efectiva, reconegut a l’article 24 de la Constitució. En el seu recurs, el CICAC ja advertia que ‘les taxes constitueixen un obstacle econòmic insalvable per a infinitat de particulars, tenint en compte la seva elevada quantia’. Per a l’Advocacia Catalana, ‘les taxes suposen una limitació del dret d’accés a la justícia, un dels drets més fonamentals del ciutadà’, motiu pel qual ha sol·licitat l’anul·lació de l’ordre ministerial que regula les taxes i, per tant, la seva aplicació, per ‘inconstitucional’. El recurs està pendent de resolució.

Atentament,
Ramon Ignasi Palau, Comissió de Comunicació