Presentació de l'Observatori de Justícia Gratuïta 2023.

Presentat avui, l'Observatori de Justícia Gratuïta 2023, elaborat pel Consejo General de la Abogacía Española, ofereix en detall les dades de la justícia gratuïta per territoris i col·legis.

El 2023, els 83 Col·legis de l'Advocacia van atendre 2.071.698 casos de Justícia Gratuïta, un 3,5% més que l'any anterior. Victoria Ortega, presidenta de l'Advocacia, va reconèixer la dedicació dels més de 40.000 professionals que ofereixen aquest servei ininterrompudament. Ortega va subratllar la necessitat d'actualitzar els barems i millorar la cobertura de les persones jurídiques.

La inversió en Justícia Gratuïta va augmentar un 5,8%, arribant als 314,1 milions d'euros, la xifra més alta registrada fins ara. Tot i això, la baixa remuneració continua sent una queixa recurrent. Catalunya va ser la comunitat autònoma amb més inversió, seguida de Madrid i Andalusia.

Catalunya, també la comunitat amb major nombre d'assumptes.  A diferència d'anys anteriors, en 2023 va ser Catalunya, i no Andalusia, la comunitat amb més nombre d'assumptes, amb 430.124 (un 5,4% més), seguida per Andalusia, amb 416.522 (un 1% menys que en 2022).

La inversió per ciutadà va ser de 6,56 euros, poc més que els 6,25 de l'any passat. I el cost mitjà per expedient va ser de 151,37, lleugerament superior als 148 de 2022, però encara per sota dels 153 de 2020. La baixa remuneració per l'assistència jurídica gratuïta és una de les principals queixes dels professionals que ofereixen aquest servei essencial.

Els casos de violència de gènere van augmentar un 15,9%, mentre que els casos de torn d'ofici van disminuir lleugerament. En termes generals, la satisfacció dels usuaris amb el servei es manté alta, amb un 89% d'opinions positives.

El comitè d'experts recomana una nova llei d'Assistència Jurídica Gratuïta per substituir la vigent des de 1996. Aquesta nova normativa hauria de garantir criteris equitatius per al reconeixement del dret a la justícia gratuïta i millorar les condicions dels advocats que presten aquest servei.

+ Accediu "XVIII INFORME DEL OBSERVATORIO DE JUSTICIA GRATUITA"